INTERVIU

de Aura BUIAC
Luminita Oprea:„Trebuie sa fim mereu deschisi si sa venim in intampinarea schimbarii”
-Intrebata cu se ocupa, raspunde cu simplitate ca ajuta la “introducerea romburilor in cercuri”, apropo de provocarea de a comunica pe tiparul mental al partenerului de interes caruia i te adresezi, ca organizatie sau ca simplu clientintern. Altfel spus, cine esti, Luminita Oprea?
-Sunt un om care a trecut prin diverse situatii critice, de la criza, restructurare, inchidere de operatiuni, pana la comunicarea in timp de schimbare. In tot ce fac sunt condusa de dorinta de a impacta pozitiv orice persoana cu care relationez.
Din dorinta de a face bine si de a fi eu different a pe care vreau sa o vad in lume, m-am orientat natural spre partea de training, acoperind tot ce tine de comunicare. Cred cu tarie in forta cuvantului si ca acesta poate deveni pod sau zid. Sunt autoarea primei carti de CSR (Responsabilitatea sociala corporatista - de la teorie la practica) din Romania si, din 2006, initiatorul seriei de conferinte internationale pe aceeasi tema. Predau la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii cursul de Responsibilitate sociala corporatista si sunt coordonatorul regional, pe Romania, al European Association for Communications Directors si membru in comitetul director al Asociatiei Profesionistilor in Relatii Publice. Am doua masterate si un MBA de la Assebus, conferentiez la diverse evenimente si am fost premiata la diverse concursuri (Gala Oameni pentru oameni si Saptamana PR-ului romanesc). In tot ceea ce fac aduc cu mine o experienta de peste 15 ani in diverse companii, de la Centrul pentru Jurnalism Independent, la furnizor de solutii la Saatchi & Saatchi 141 (divizia de BTL), pana la cea de client Holcim (Romania).


-Ce face acum Luminita Oprea?
-Hmmm, acum? Acum pregatesc o ampla manifestare, o premiera pentru Romania, care va avea loc in perioada 11-14 mai, in Bucuresti, dedicata Responsabilitatii in toate sensurile ei, “Saptamana Responsabilitatii - Da, putem!”. Ceea ce se petrece acum in lume, fie in Georgia, in Grecia, in Egipt, fie in Japonia ne ajuta sa ne recunoastem si sa ne acceptam limitele, ne inspira o reverenta in fata ajutorului pe care ni-l putem da unii altora ca OAMENI si companii, catre ONG-uri sau beneficiari finali. Ne aduce aminte ca nu este indiferent modul in care obtii profit ca natie sau companie si ca este bine sa iti regandesti modul in care operezi, ca in fata dezastrelor naturale si a crizei este bine sa fim deschisi si sa venim in intampinarea schimbarii. Timp de patru zile, presedinti de companii, ministri, reprezentanti ai autoritatilor centrale, experti internationali din Marea Britanie, Belgia si Grecia, practicieni, reprezentanti ai societatii civile, jurnalisti vor dezbate, vor face schimb de bune practici si mai ales vor pleca cu un plan de actiune actualizat din perspectiva acestui instrument de business. Obiectivul Saptamanii Responsabilitatii este acela de a determina, pe parcursul celor 4 zile, schimbarea abordarii manierei in care derulam afacerile si manierei in care privim si actionam in viata.
Il gandim ca pe un eveniment la inaltime, si nu unul la moda, dedicat profesionistilor, celor care vor sa faca excelenta in munca lor, in cadrul caruia conceptul de responsabilitate sociala corporatista este abordat intr-o maniera integrata. Doua zile sunt dedicate mediului de afaceri, care are puterea si interesul de a face schimbari, o zi ONG-urilor, care constituie o parte esentiala in operarea schimbarilor prin dedicarea si sprijinul cu care colaboreaza cu companiile si autoritatile si o zi voluntarului, atat ca expresie a Anului European al Voluntariatului, cat si ca subliniere a necesitatii imperioase a implicarii acestor actori pentru operarea de schimbari de durata in societate. Ma bucur sa ii anunt deja, ca vorbitori, pe gurul responsabilitatii sociale, inteleasa ca instrument de business, Rob Challis, dar si pe Emmanuel Perakis, expertul care a lucrat la elaborarea standardului ISO 26000, cel mai nou si cel mai "must have”, pe cat de neobligatoriu este. La fel, colegii nostri din presa vor avea ocazia sa se intalneasca aici cu colegi din presa internationala, din redactiile unor mari publicatii, cum ar fi Le Monde, The Mirror, The Economist, El Pais etc. Imi vin in minte, acum doar cateva date statististe referitoare la perceptia de catre public a responsabilitatii. Ce stiu sigur, este ca 44% din public considera ca atunci cand cumpara produsul unei companii este extrem de important ca aceasta sa demonstreze un grad ridicat de responsabiliate sociala. Mai stiu si ca 81% din tineri cred cu convingere in puterea practicilor de business responsabil, care pot imbunatati profitabilitatea in timp cu 81%. O alta cifra care m-a impresionat este cea a investitorilor institutionali din Europa - 86% care considera ca managementul riscului social si de mediu va avea un impact pozitiv pe termen lung in ceea ce priveste valoarea de piata a companiei. Si nu in ultimul rand trebuie sa va spun ca peste 50% dintre directorii executive din Europa considera ca beneficiile de business ale responsabilitatii lor corporatiste nu sunt exagerate.
Cunoscand toate aceste cifre, nu poti sa nu te intrebi: ce fac autoritatile din Romania? Ce fac marile companii pentru comunitatea in care isi desfasoara afacerile de succes? Le impartasesc ele din experienta lor IMM-urilor? ONG-urilor? isi indeamna angajatii sa dea dovada de noblete si sa fie darnici si generosi cu cei in mijlocul carora traiesc si au nevoie de ajutor?
Cert este ca autoritatile nu reusesc sa raspunda tuturor nevoilor societatii si sa-i gestioneze provocarile cu care aceasta se confrunta.
ONG-urile au dificultati in a atrage fonduri ca rezultat al diferitelor tipare de gandire dintre sectorul de business si cel reprezentat de societatea civila. Sectorul civil trebuie sa cunoasca cum sa dezvolte programe de CSR conectate la strategia si obiectivele de business, iar voluntariatul este cea mai eficienta metoda de dezvoltare a echipei din punctul de vedere al costurilor. Cred cu tarie ca toti acesti actori trebuie adusi la aceeasi masa si invatati sa vorbeasca aceeasi limba.


-Care este scopul acesteiSaptamani a Responsabilitatii?

Este foarte clar. Este nobil. Este uman. Scopul este acela de a genera schimbarea pozitiva prin indemnarea la actiune a celor 4 mari actori: Sectorul Public, Sectorul Privat, Societatea Civila si Mass-Media. In aceasta saptamana vrem ca toti cei prezenti sa primeasca raspunsuri practice si de valoare la provocarile responsabilitatii sociale si dezvoltarii durabile, apeland la experti, autoritati, factori de decizie din mediul de business. Vrem sa le aratam tuturor acestor actori de marca ai societatii noastre, cum un gest uman, simplu, venit din suflet se poate transforma intr-un succes formidabil pentru imaginea lor. Cum un gest firesc, de generozitate poate aduce valoare adaugata, masurabila substantial activitatii companiilor lor.

 

 

UTILE
 
sus